Santos Bike

Roel Peerenboom van Profile in Wageningen was de eerste die me hielp met mijn idee om out of the blue (geïnspireerd door Lucky Toni) naar Hongarije te fietsen. Hij nodigde me bij hem thuis uit, en samen hebben we gefilosofeerd over het reilen en zeilen in fietsersland. Hij raadde me aan om een Santos fiets te nemen. Ondertussen heeft hij me op veel verschillende goede ideeën gebracht. Zijn spullen in de winkel zijn altijd top notch, en geen winkel in de buurt heeft zoveel verschillende handige accessoires voor de fiets als deze zaak. Terecht wint deze man geregeld prijzen voor zijn winkel.

Het hoofdkantoor van Santos verwees me door naar sector2bikes in Elst (Utrecht). Daar kon ik een Santos huren. Ik kwam in april 2016 in contact met Bart Hendriks, de eigenaar van sector 2 bikes. Een enthousiaste, vakbekwame man, no nonsense, die me op een avond in zijn winkel alle ins en outs liet zien van het lange afstand fietsen. Je kunt via de Santos website zelf per onderdeeltje je eigen fiets samenstellen.

Het praten met deze vakbekwame mensen resulteerde uiteindelijk in een mooie zwarte Santos Travel Lite met blauwe opdruk en een supergave trip naar Hongarije in 2 weken tijd tijdens de zomer van 2016. Nul komma nul problemen met de fiets, 100% fun, 100% betrouwbaarheid en avontuur. Het wordt op een gegeven moment een maatkostuum, en het gaat zover dat je niet meer van je fiets af wil, en bijna met fiets en al bv. winkels of musea in wil rijden. Er komt een tijd dat ik tegen mijn fiets ga praten, vrees ik. Een uitgebreid verslag van de tocht naar Hongarije met vooral wat fietstechnische zaken kun je hier vinden en staat ook op de site van sector2bikes.

Na de fietsvakantie naar Hongarije, zomer 2016, gebruik ik deze fiets voor het woon-werk verkeer. Geen gedoe meer met laptop in je rugzak, geen roestvorming, geen rugklachten meer, geen aflopende ketting en met zwarte handen op je werk aankomen. Het leuke van deze fiets is dat je zware bagage eigenlijk helemaal niet voelt. Met of zonder bagage, de fiets lijkt gewoon net zo licht te fietsen. Ook tijdens het vervoer van 30 kg chocolade van Amsterdam naar Wageningen (de chocoladekaravaan) merk je nauwelijks dat je bagage hebt. Dat is echt de kracht van deze fietsen. Als ik nu de auto moet pakken naar mijn werk, dan baal ik als een stekker, onafhankelijk van het weer.

Ik fiets nu dus sinds mei 2016 op de black Santos, en ben meer dan twaalfduizend kilometers verder. Na Hongarije heb ik in 2017 een expeditie langs alle grenslijnen van Nederland gemaakt, ook ongeveer evenveel kilometers (1700). Vergeten dorpjes zoals Hongerige Wolf, moerasland zoals het Verdronken land van Saeftinge, het prehistorische landschap van het Bargerveen, het onbekende, maar geweldig mooie, buitenlands aandoende, Veluwe-achtige Park Maasduinen. Ik kende Nederland eigenlijk helemaal niet, en toch ga ik elk jaar op vakantie naar het buitenland…..Het was dus hoog tijd voor een “omtrektocht” over grenspaden en karrensporen…op zoek naar bokkenrijders? Op zoek naar Nederland.
Zomer 2018 ging ik over de Alpen heen naar Lago Maggiore. Iets minder ver, iets meer heuvels…Zomer 2019 volgt dan een trip naar Zuid-Frankrijk.

En daarna? Tsja, bekijk deze site eens. De Trans Continental Race….