wedstrijdje woordjes stampen…

Iedere student en scholier kent het gevoel wel dat je tijdens een toets niet op het juiste antwoord kunt komen. Jezelf een aantal keer overhoren tijdens de voorbereiding is volgens dr. Gesa van den Broek een effectieve manier om dit de volgende keer te voorkomen. Mensen die zichzelf overhoren, onthouden meer woorden en kunnen sneller het antwoord geven dan mensen die de woorden herlezen.

Van den Broek liet middelbare scholieren en volwassenen Engelse en Latijnse woorden leren met een overhoorprogramma. Het effect van het geven van feedback, hints en context tijdens het overhoren mat ze tijdens verschillende experimenten. Direct na het overhoren, én een week later, maakten de deelnemers een toets om het korte- en langetermijneffect aan te tonen van de verschillende overhoorversies.

Wat bleek? Feedback heeft een positief effect op het onthouden van woorden. Mensen worden zekerder als ze horen dat hun antwoord goed was. Bij een fout antwoord kregen de deelnemers het goede antwoord te zien. Dit helpt om het de volgende keer wel goed te doen.

Het geven van hints, zoals het tonen van de eerste letter van het woord, heeft geen positief effect op het onthouden van woorden op de lange termijn. Van den Broek: ‘Hints maken het oefenen makkelijker, maar op de toets krijg je deze hints niet.’

Naast zichzelf overhoren kunnen leerlingen zich ook laten overhoren door hun ouders. Van den Broek heeft de volgende adviezen aan ouders: ‘Maak het overhoren niet te makkelijk. Vraag de woorden niet steeds in dezelfde volgorde en geef niet te veel tips. Geef het antwoord als je kind het woord niet weet. Stop niet met overhoren als je kind elk woord weet, maar laat ook de woorden die het kende vaker terugkomen. Herhaal het overhoren een aantal keer gedurende de dagen voor de toets.’

VERDER ONDERZOEK:

Hoe kan je mensen binnen één uur tachtig vreemde woorden leren? Dat was de uitdaging die jonge neurowetenschappers voor hun kiezen kregen in een wedstrijd van de University London in samenwerking met een aanbieder van taalcursusapps.

Achttien teams van topuniversiteiten over de hele wereld, waaronder MIT en Oxford, deden mee en bedachten een online-methode om mensen Litouws te leren.

Het team van zeven jonge wetenschappers van de Radboud Universiteit in Nijmegen heeft gewonnen. “Het was heel leuk om te doen”, zegt dr. Gesa van den Broek die het team leidde. Hun methode is een combinatie van verschillende bestaande technieken, waar ze hun eigen draai aan gaven. Zo lieten ze de proefpersonen woordjes zien in een volgorde die ze hebben gemaakt met een speciaal algoritme.

Ook lieten ze de deelnemers een foto van een kamer zien. Daarbij gaven ze de opdracht om de woorden te visualiseren en op een plek in de kamer voor te stellen. Bijvoorbeeld door het woord voor gas voor te stellen als gasstel en te plaatsen naast de schemerlamp. “Die techniek maakt het gemakkelijker om het woord later weer op te roepen”, zegt promovendus Nils Müller, die zelf ook meedeed.

Wat heb jij nou aan hun methode als je zelf woordjes moet leren? In deze video krijg je vier tips:

Zo leer je het beste woordjes!

De Nijmeegse methode bleek een succes. Gemiddeld kenden de duizend proefpersonen een week later nog 34 procent van de woorden; het hoogste percentage van de finalisten. En hun methode werd ook nog als leukste beoordeeld.

De laatste tip uit de video komt uit een net gepubliceerde methode van Radboud-onderzoekers: de loci-methode. “We hebben die methode ook in onze bijdrage aan de wedstrijd verwerkt, maar niet één op één overgenomen”, vertelt Nils. Waarom niet? “De methode is ingewikkeld en het duurt weken voordat je hem helemaal onder de knie hebt. Bij de wedstrijd hadden we maar een uur om mensen woordjes te leren dus dat ging niet.”

Als we het een beetje versimpelen werkt die methode zo: je verbindt woordjes aan een locatie of route die je goed kent. Wil je bijvoorbeeld Duitse naamvallen op volgorde onthouden? Bedenk dan een verhaaltje waarbij je ezelsbruggetjes aan de route van je woonkamer naar de wc verbindt: je stoot je voet aan opa’s leunstoel en roept ‘auw (aus), dan komt er een bij gevlogen uit de lelijke vaas waar je langsloopt (bei) en glij je uit over een tube kit (mit) als je de gang oploopt. Als je dan later de naamvallen wilt herinneren, loop je in je hoofd de route af en komen de naamvallen terug.