Maand: januari 2016

Papier, steen, schaar

Al jarenlang zoeken wetenschappers naar een mogelijke manier om de compleet willekeurige uitkomst van een spelletje papier-steen-schaar te doorbreken. Die manier lijkt Chinees wetenschapper Zhijian Wang nu gevonden te hebben. De oplossing van het raadsel ligt niet zozeer in de aard van het spel – want daar is en blijft geen logisch touw aan vast te knopen – maar wel in de voorspelbaarheid van het menselijk gedrag.642x999_61496929

In principe is winst of verlies bij een spelletje papier-steen-schaar volledig arbitrair. De beste strategie om het spel te winnen, is dan ook om er gewoon geen enkele strategie op na te houden en per beurt gewoon at random een papier, een steen of een schaar in de strijd te gooien. Wie immers wel een zeker patroon in zijn handeling steekt, maakt de kans daar door de tegenspeler op betrapt te worden juist alleen maar groter, en vergroot daarmee ook zijn kans om te verliezen.

Het is dan ook precies in het voorspelbare karakter van het menselijk spelgedrag Рzoals Zhijian Wang dat ontdekte binnen de context van papier-steen-schaar Рdat de sleutel naar de winst ligt. In een sociaal experiment, uitgevoerd aan de universiteit van China, ontdekte Zhijian dat de het gedrag van de persoon die het eerste rondje papier-steen-schaar verliest in een voorspelbaar patroon vervalt: wie verliest zal Рin de grote meerderheid van de gevallen Рoverschakelen naar het volgende symbool in de papier-steen-schaar-rij.

Een voorbeeld: in een spelletje papier-steen-schaar kiest speler A steen als eerste ‘worp’. Speler B kiest echter voor papier, wat speler A meteen in een netelige positie brengt. Omdat hij verloor met het symbool steen, zal hij normaliter overgaan naar papier, omdat dat het volgende symbool in de rij is. Wanneer speler B op de hoogte is van deze conditionele respons, kan hij daarop inspelen en zelf bij de volgende ronde schaar spelen, waardoor hij opnieuw de winnaar zal zijn.

“Papier, steen, schaar” wordt meestal gezien als een geluksspel, omdat je niet zeker weet wat de ander zal kiezen. Er zijn dus nu¬†tactieken waar je gebruik van kan maken. Veel onervaren spelers (voornamelijk jongens) kiezen steen als eerste zet. Waarschijnlijk komt dit omdat steen er sterk uit ziet, en het straalt kracht uit. Men zou tegen onervaren jongens dus moeten beginnen met papier. Onervaren meisjes kiezen na het uitleggen van het spel voornamelijk schaar, dit komt waarschijnlijk door het uitspreken van het woord voor het keuzemoment. Tegen ervaren spelers kan men het beste beginnen met schaar, omdat deze waarschijnlijk schaar of papier zal kiezen (omdat steen te makkelijk zou zijn). De speler heeft dan dus minimaal een gelijkspel. Ook kun je onervaren spelers manipuleren door van tevoren bijvoorbeeld extreem veel de schaar uit te beelden, zodat hij die zal nemen. De speler moet dan uiteraard zelf voor de steen kiezen.

In sommige gevallen wordt voor “papier” ook “blad” gebruikt.

Check hieronder een filmpje over dit onderwerp: